Najlepszy kompresor – Jak wybrać? Cz.1

W tym artykule skupię się na analizie kompresorów. Na jej podstawie pomogę Ci wybrać najlepszy kompresor vst do poszczególnych zadań, rozwiązać problem nadmiaru wtyczek w Twoim DAWie oraz gwarantuje oszczędność mnóstwa czasu podczas mixu i masteringu.

Emulacje kompresorów analogowych

Analogi w wersji VST

Jesteśmy na etapie w którym kompresja nie jest już dla nas tajemnicą więc warto poznać narzędzia na których pracujemy. Jest to kolejny niezbędny krok ku jej świadomemu stosowaniu. Zazwyczaj pierwszymi kompresorami z jakimi każdy początkujący realizator ma styczność, są proste, stockowe, podstawowe procesory. Działają one dokładnie w taki sposób w jaki ustawimy parametry – prosty algorytm odpowiednio przewartościowujący dane odczytywane z sygnału. Po drugiej stronie barykady stoją natomiast wszystkie emulacje analogowych kompresorów, a także kompresory wzorowane na grupie modeli. Za pomocą bardzo skomplikowanych algorytmów naśladują działanie ich hardware`owych odpowiedników. Wyróżnikami analogów i ich emulacji (a tym samym ogromnymi atutami) są między innymi dodawane lub wzmacniane składowe harmoniczne, saturacja lub np. zaawansowane działanie auto-release czy stopnia kompresji.

Zapraszam zatem do krótkiej analizy wybranych modeli, w której głównie skupię się na ich parametrycznych aspektach. Znając ich specyfikację łatwiej będzie podjąć Ci decyzję, kiedy i jak używać ich cyfrowych odpowiedników. Łącząc wiedzę z artykułu “Jak używać kompresji”, wybierz najlepszy kompresor do Twoich zadań.

Teletronix LA-2A

Teletronix LA-2A

Ten kompresor charakteryzuje się bardzo krótkim attackiem w trybie limiter i około 0,01s w trybie compressor – oraz długim dynamicznym i dwustopniowym release – 60 ms do połowy redukcji i powyżej 500ms do pełnego uwolnienia. Czas uwolnienia zależny jest od czasu kompresji sygnału. Ratio oscyluje wokół 3:1-4:1. LA-2A posiada dwa potencjometry. GAIN regulujący poziom wyjściowy oraz peak reduction regulujący poziom kompresji. Optymalny sygnał wejściowy przed kompresją w celu uzyskania walorów brzmieniowych kompresora powinien dotykać “0”, a czasem nawet przekraczać przy ustawieniu pomiaru +4.

UAD 1176

Najlepszy kompresor

W tym przypadku mamy do czynienia już z kontrolowanymi parametrami attack, release i threshold. Niemniej jednak mamy tu kilka niespodzianek. W przeciwieństwie do większości kompresorów pozycja 1 w attack i release oznacza ich najdłuższy czas, a pozycja 7 najkrótszy. Przy potencjometrze attack występuje opcja “OFF” – pozwala ona przepuścić sygnał przez 1176 bez kompresji uzyskując wzbogacenie barwowe. Podobnie jak LA-2A jest to kompresor o bardzo krótkim attacku – nawet na pozycji “1” (od 0,02ms do 0,8ms). Release jest już bardziej elastyczny – 50ms do 1,1sek! Ratio mamy regulowane stopniowo 4, 8, 12, 20, natomiast warto zauważyć, że zastosowano w 1176 gładką krzywą kompresji. Softknee – oznacza, że sygnał jest kompresowany dynamicznie wraz z wzrostem jego natężenia maksymalnie do ustawionego stosunku.

Z pewnością godną uwagi ciekawostką dotyczącą tego kompresora jest ustawienie “All-button-in”. Ustawienie to działające przy wciśniętych wszystkich przyciskach ratio, daje wyjątkowy efekt silnej kompresji z wyjątkowo elastycznym “kolanem”. Warto również zaznaczyć, że 1176 posiada kilka wersji, m.in LN o niskim profilu szumów. Przed rozpoczęciem kompresji, należy ustawić input i output w pozycji 24 jako optymalnych. Ustawienie sygnału wejściowego – tj przy LA-2A.

Empirical Labs Distressor

Empirical Labs Distressor. Najlepszy kompresor

W przeciwieństwie do dwóch poprzednich, Distressor jest bardzo rozbudowanym kompresorem pod kątem ustawień. Zakres parametrów czasowych to 0,05ms -30 ms w przypadku attack i 50ms – 3,5sek dla release. W trybie “10:1 Opto” mającym na celu imitacje słynnego LA-2a czas uwolnienia wynosi nawet do 20 sekund. Skokowe ustawienia ratio od 1:1, 2:1, 3:1, 4:1, nawet do funkcji limitera brickwall w trybie NUKE.

Niezwykle interesujące są ustawienia wzbogacenia harmonicznymi – sekcja dist. Możemy w niej wybierać między czystym sygnałem, wzmocnieniem drugiej, trzeciej harmonicznej, gładkiego filtra górnoprzepustowego, a nawet kombinacjami wszystkich. Kolejna sekcja – detection – pozwala nam na ustawienia reakcji kompresji na sygnał. Począwszy od HP (inaczej SC Filter opisywany w artykule Jak używać kompresji? Cz.3), “nadwrażliwość” na zakres 6khz po stereo-link (sygnał sumy stereo) oraz ich kombinacje. Posiada także opcje bypass, british mode (czyli all-button-in z 1176) detektor stopnia przesteru (1% i 3% THD) oraz stereo compression link czyli sterowanie kompresją dwóch procesorów za pomocą potencjometrów jednego. Podobnie jak ustawienie parametru attack w 1176 w trybie OFF, pozwala Distressorowi przepuścić sygnał niczym przez wzmacniacz, bez kompresji.

Wyjątkowość tego kompresora tkwi w spersonalizowanych krzywych kompresji. Każde “ratio” ma swój własny stały próg działania, a także unikalny kształt kolana (knee). Projektanci deklarują, że każda krzywa została zaprojektowana “ręcznie” na podstawie wielu testów – czyżby stąd nazwa Empirical Labs? Efektem ich pracy jest wyjątkowa płynność w kompresji nawet przy ekstremalnych ustawieniach.

Najlepszy kompresor – Jak wybrać? Cz.2

Kolejna część o najlepszych kompresorach. W OPRACOWANIU

profile avatar

Kamil Dzyr

Główny realizator Sound 360 Professional

Dziękuję!
Zapraszam do komentowania naszego bloga, będziemy wdzięczni za wszelkie wskazówki, postaramy się odpowiedzieć na możliwie najwięcej pytań. Odwiedź także na nasz profil http://www.facebook.com/sound360.
Niedługo kolejne artykuły!
Jeśli masz jakieś problemy, pytania, pomysły – pisz – następny artykuł może być odpowiedzią właśnie na Twoje pytanie!

Related Articles